mandag 19. september 2011

Bittelite -strikk til eit godt føremål

I sommar var me heimom ei veke før me skulle vidare på ferie. Det var den fæle veka i juli. Eg skulle fylle opp med strikketøy til ei ny veke på farten. Men det var ingenting som freista. Sat apatisk framom fjernsynet og hadde ikkje lyst til noko. Men eg kunne jo ikkje reise på ferie utan strikketøy, så eg fann ut eg ville strikke noko godt. Kom på at eg hadde lese om Amanda-prosjektet. Raska med meg pinnar og garn og sette i gong..

Amanda-prosjektet vart starta av foreldra til Amanda som vart fødd for tidleg på Riksen. Mormor ville så gjerne så gjerne hjelpe og spurde dei ansatte på Riksen kva ho kunne gjere -kanskje strikke? Ja var svaret ho fekk. Amanda klarte seg dessverre ikkje, men prosjektet har ført til at mange bittesmå kroppar får gode sokkar, luer og tepper.
Foreldra til Amanda skriv i ein E-post:
"Da vi begynte var det kun snakk om et tidsbegrenset initiativ, kun rettet mot Riksen fordi vi, som mor og pappa til Amanda hadde behov  for å si takk. Takk for måten Amanda ble behandlet på, og takk for måten vi ble tatt vare på, i dagene mens Amanda kjempet for livet, men også nærheten og oppfølgingen vi fikk etter at vi opplevde alle foreldre sitt verste mareritt. Så - ut fra ønske om å si takk, har Amandaprosjektet nå vokst til et landsomfattende prosjekt som nå leverer til nærmest samtlige av landets nyfødtintensiver. Helt, helt fantastisk - og vi er så priviligert som får ta del i noe så stort, og så menigsfylt."

Så har du litt tid til overs, garn og pinnar; strikk til eit godt føremål!  Det er oppretta eigne lokale grupper fleire stader i landet som de kan ta kontakt med. Amandaprosjektet kan ein også finne på facebook og dei har eiga nettside.

Slik eg har forstått går ikkje strikkplagga berre til premature, men også til sjuke nyfødde. Eg har laga litt nye oppskrifter og har laga dei i både str prematur og nyfødd.
Ribbestrikka lue. Her strikka i Lys blå Silkeull.
For dei som vil prøve seg på holemønster har eg laga denne oppskrifta.
Bitteliten sjelevarmar med enkel lukning strikkar du på ei kveldstund. Her strikka i Lys blå Silkeull.
Madam Møllers Babysokkar i aller minste str.

Ingenting er jo så godt som eit teppe? Teppene kan skal vere frå ca A3 str (og oppover):
Legg opp 60 m på p nr 5. Strikk fram og tilbake til du har 50 riller. Fell av.
(Sjå gjerne ideane til ulike tepper her.)

Her er bilete av alle oppskriftene som som ligg inne på Nøstebarn sine nettsider her. Det er ikkje tilrådd å strikke i Angoraull til så små fordi dei kan få fibrane i munn og svelg, men 2-tråds Merinoull og Silkeull er fint :-)
Er det nokon som kan tenke seg å strikke? Ein brukar mellom 5-15 gram garn per plagg, så ein bunt på 100 gram held til mange plagg. Skriv gjerne ein kommentar på dette innlegget om du kan tenkje deg å strikke til Amandaprosjektet (lokalt eller sentralt), så trekkjer me ut 10 stk som får ein bunt garn tilsendt. Eg trekkjer mandag 26.sept.

NB: Amandaprosjektet ønsker kun å motta luer, sokker, votter og tepper, og det varierer mellom sykehusene hvilke størrelser og materialer de ønsker at plaggene strikkes i. På Amandaprosjektets nettside finner du kontaktinformasjon til ditt nærmeste sykehus - ta kontakt med representanten for ditt sykehus for å få vite hva det er ønskelig at du strikker og i hvilket materiale. Husk å legge ved en vaskeanvisning til plagg strikket i garn fra Nøstebarn, så er du sikker på at plaggene behandles riktig.

63 kommentarer:

Ann-Kristin sa...

I sommar strikka eg fem prematurhuer som skal bli sendt til Haukeland. Kjempekoselig arbeide som skjærer i hjartet når det er ferdig og ein ser kor lite det har blitt! Eg strikker gjerne meir med deilig garn frå Nøstebarna!

Heidi-Kristin sa...

Så flott at du også har latt deg engasjere og inspirere.
Vi trenger mange sånne!!
Spesielt til sokker og luer er det suverent å nytte opp disse små restene som ellers er så vanskelig å få brukt.
Og et lite tips til, spiralsokker er godt likt i avdelingene.

Og hvem er jeg??
Kontakt for Nordlandssykehuset, Bodø.

Janne sa...

Ja, dette vil jeg hive meg på! Etter at jeg ble mor til en frisk liten gutt (som nå er 15 måneder), har det ikke blitt mye tid til de store prosjektene! Men spiralsokker er jo kjempekvikt og gøy;)

Nina sa...

Jeg bokmerker denne siden, flott å få tips om oppskrifter. Prematurstrikk gir god samvittighet, bruker opp restegarn og demper savnet etter å strikke til baby nå som barna har blitt større. Tre ting på en gang!

S & E sa...

Jeg vil gjerne bidra, men vil også hjelpe til om vi ikke blir trukket ut til å motta garn. Jeg har også engasjert min svigermor så håper vi kan bidra med mye både sentralt og lokalt! Gjøvik og AHUS vil nok være de som vil nyte godt av vår produksjon.

Reidun sa...

Virkelig et godt formål! jeg har allerede sendt inn en gang og vil gjerne sende inn mer.

Josefine sa...

Dette kommer jeg til å gjøre, har født 3 barn hvorav 2 av de har ligget på nyfødt intensiv på Riksen, venter nr. 4 på nyåret og det blir nok antagelig en tur innom intensiven da også. Flotte folk som jobber der, og fine små nurk som fortjener varme plagg:)

Unknown sa...

Leverte fra meg en del luer og noen tepper til St.Olavs hospital i Tr.heim tidligere i år, og er nå igang med å fylle en bærepose til :)
Kjempeflott å kunne gjøre noe for de aller minste i samfunnet vårt :)

Veronica A. sa...

Så bra at du tar opp dette i bloggen!
Leste om Amanda tidligere og har strikka 12 luer i sommer. Det gir en god følelse at restegarnet kan brukes til noe riktig nyttig. Også kjekt å strikke noe som går av seg selv og som ikke tar lang tid innimellom større prosjekt.

Haldis sa...

Klart eg måtte bidra til dette her. Har vert med i en gruppe her i Bergen og vi startet opp i april .

murmel. Oslo sa...

Så flott initiativ.
Jeg mener å ha hørt noe om at det bør være et spesielt garn, superwash, eller noe? når man gir til premature? Mulig det ikke spiller noen rolle, men tenkte jeg skulle nevne det alikevel

Evelyn sa...

Er så heldig å har fått tre friske fullbårne jenter, så vil gjerne hjelpe til og strikke til de små som ikke har en så lett start på livet.

Mette Pettersen sa...

http://www.facebook.com/groups/NFIhordaland/ Her er gruppen til Hordaland og Sogn & Fjordane :-)

Dette er et kjempe kjekt prosjekt å være en del av :-)

Lise-Kari sa...

Jeg vil kjempegjerne være med og strikke! Skal få med meg resten av jentene i strikkeklubben også, så kan Haukeland få en liten ladning:-) Fantastisk prosjekt!
Lise-Kari

Anonym sa...

jeg ville nok ikke brukt superwash til prematur iallefall!

Anonym sa...

hvor er oppskriftene på luene?

Bjørg og Bjørn Berge-Øvrebø sa...

Tusen takk for at du skriver om prosjektet "vårt" i bloggen :-) Dette er virkelig masker med mening!
Er så utrolig glad og stolt over hvor stort dette har blitt. Over hvor mange som er engasjert, og aller, aller viktigst; Over hvor mange som får hjelp!

Vi får stadig tilbakemeldinger fra foreldre som står midt oppi det vi opplevde, som forteller hvor utrolig godt det gjorde å oppleve at noen har brydd seg nok. Nok til å strikk til gutten min - jenta mi. At den godheten gir hjelp og krefter til å holde ut når alt er tøft og vanskelig...

Vil også gjerne bekrefte at ja, Amandaprosjektet dreier seg ikke bare om premature, men like mye om de - som Amanda - som er født til termin, men syke. Amandaprosjektet dreier som om ull i form av sokker, votter, tepper og luer til nyfødtintensivene rundt om i landet; Fra str prematur - 3 mnd'er. Så her er det bare å finne frem pinnene :-)

Når det gjelder garn så er det ull det gjelder. Gjerne babyull, men all ull som er mykt og god kan brukes, men unngå garn som "loer"/har mye løse fiber. Dette er en super måte til å bli kvitt restegarn på!


Igjen; Takk for at du ville skrive om Amandaprosjektet, og Tusen, Tusen Takk til hver enkel av dere som vil bidra - dere betyr en forskjell!


Klem Bjørg og Bjørn

- mor og Pappa til Amanda

Anonym sa...

Eg har allerede et par sett ferdig med lue, sokker, og teppe til Amandaprosjektet. Flott at du reklamerer for det, alle som strikker bør ha litt restegarn og et bankende hjerte for de aller minste!

Anonym sa...

Her strikkes det hele tiden til Nyfødtposten i Kr.sand. Er kontaktperson for både Amandaprosjektet og Strikkeverdens NFI prosjekt og har i den forbindelse vært på avd og sett behovet. Flott at du tar det opp her i bloggen og supert med sponsing av garn :-) Takk til alle gode hjelpere/ strikkere. Dette er masker med mening <3

SOLSAUM sa...

Eg er GJERNE med på dette strålande prosjektet!!

Ha gode dagar!

Solklem

Thatina sa...

Fantastisk initiativ!

Flott at dere reklamerer for prosjektet via denne bloggen, jeg vet det er mange potensielle småklær-strikkere som leser her :)

Jeg er allerede medlem av gruppa som leverer i Hordaland, Sogn og Fjordane (http://www.facebook.com/groups/NFIhordaland/)

Vil gjerne være med i trekningen om en bunt garn som kan gå til dette formålet :)

Kathrine sa...

Oppskriftene finn de inne på Nøstebarn sine nettsider under "Gratisoppskrifter".Velg "Prematurstrikk (nr 6) på lista til høgre. Direktelink: https://nostebarn.no/wp/produkt/Strikkeoppskrifter-okologisk-Strikkegarn-Ullgarn-Merinoull-Garn-Lanolingarn/Gratis-oppskrifter-fra-Nostebarn/

Ingvild sa...

Vil gjerne vere med på å strikke til dette prosjektet. Veldig flott og meiningsfullt. Finst det levering til sjukehuset i Ålesund, og kvar leverer ein produkta?

StrikkePia - Kristine sa...

Vi holder på å strikke her, men har fått klar beskjed via dem som styrer Amanda prosjektet her at garnet skal være superwash og ren ull. Man har vært veldig klar på at plaggene må kunne maskinvaskes og være i ren ull, ikke blandingsgarn. ;-)

Retrobaby sa...

For et flott initiativ - jeg blir gjerne med og strikker. Nyfødtstrikk går jo så kjapt!

Kathrine Gregersen sa...

StrikkePia - Kristine:
Det kan godt vere det er ulik praksis, men me har gitt ein del garn til Amandaprosjektet ved haukeland og det går fint. Ubehandla ull blir like reint som superwash ull sjølv om det ikkje kan vaskast på så høg temperatur.
Eg trur nok at blandinga Silke/ull går fint. Det er kanskje ull blanda med syntetiske fiber dei ikkje kan bruke?

SiljeVanilje sa...

Jeg strikker gjerne! Har tidligere strikket til ei venninne som fikk prematurt for vel et år siden, den lille jenta lever i beste velgående i dag. Den gangen strikket jeg ut i fra nøstebarNs oppskrifter:) det er godt å kunne hjelpe!

Anonym sa...

For et flott prosjekt! Med masse ullgarn liggende skal jeg jammen strikke opp noen plagg og sende til mitt distrikt.

Hilsen Janne

Anne Brit sa...

Jeg vil gjerne strikke smått, og siden jeg bor i Bodø, strikker jeg gjerne til Nordlandssykehuset der. :)

strikkelisa sa...

Fantastisk initiativ og prosjekt. Og så herlig at dere i Nøstebarn sponser på denne måten. Jeg blir gjerne med på strikkinga.
-strikkelisa. :)

Tante hilde sa...

Hei!

Jeg strikker gjerne noen plagg.
Har noen sokker og luer liggende som skal til prosjektet.

Gali sa...

Jeg blir med å strikke, jeg og.
Min svorgers søster har nettopp født en liten gutt som bare veier 1900gr og 46 cm. Så at han lille ikke skal fryse har jeg kastet alle mine prosjekter til side og strikket en ullbody i str 0-3mnd og holder nå på med Madam Møllers sokker. Har sikkert nok garn til spiralsokker i samme farge også.

Jannike sa...

Jeg har allerede laget noen plagg til UNN Tromsø: Min lille gutt kom 7 uker for tiden og vi tilbragte 3 uker ved Nyfødt intensiv. Et fantastisk arbeid gjøres hver dag av de ansatte. Jeg har bl.a strikket lettstrikka babylue fra Nøstebarnboka.

Mette Pettersen sa...

Det er veldig lurt å kontakte gruppen eller kontaktpersonen til "ditt" sykehus angående feks hvilke størrelser sykehuset ønsker seg mest :-)

Haukeland Sykehus i Bergen ønsker feks at teppene skal være større enn A3, og de aller aller minste babyene som har pustehjelp/oksygenmaske bruker spesial-luer, slik at vi har ikke så stort behov for de minste luene.

All info ang prematurstrikk til Haukeland eller Førde Sykehus finnes på FB-siden vår : NFI Hordaland og Sogn & Fjordane :-))

Synnøve sa...

Jeg strikker også gjerne - til bittebittesmå Finnmarkinger <3

Elisabeth sa...

Har vært med og strikket før, og deltar gjerne med enda mer uansett om jeg blir trukket ut til å få garn eller ikke. Ull/silke har jeg brukt før og det ble tatt godt i mot.

Anonym sa...

Hei. Eg strikkar gjerne. Har strikka eit par mjuke&varme pakkar før til Nyfødt Intensiv på Haukeland. Òg skal strikka meir i framtida. Vart veldig spesiellt itte at min bittelille og søte nevø budde 5 dagar hjå dei. Det blei dei som fekk hans fyrste bursdagspresang sio han desverre ikkje er her lenger. Synst dei gjer ein kjempe jobb!! Har brukt Nøstebarns hue og sokke oppskrifter. Like dei :) Veldig kjekt med nokon nye. Har òg strikka t Twinso til ei god venninna. Dei fekk heldigvis komma heim. Dei er friske, raske og veldig sjarmerende. No står barnehagekle for tur :) Stor klem frå ei stolt tanta

Camilla strikkedilla sa...

Takk for flott innlegg. Selvfølgelig er jeg med <3 En annen hyggelig ting å strikke til nyfødt-avd. er ammeinnlegg! Silkeull duger som bare det, enten enkelt eller dobbelt :) Nå er det fram med garn og pinner til bittesmå <3

Mari Sofie sa...

Eg strikkar meir enn gjerne.
Desse små undera treng ein varm og god start!

Vibeke sa...

Jeg har strikket noen Mor Signe tepper, og lager gjerne noen til nyfødtintensiven :-) Veldig godt og mykt og varmt!

Anonym sa...

Jeg fikk en liten tåre i øye når jeg leste dette. Jeg har selv en gutt som ble født litt for tidlig og lå på intensiven med pustehjelp. Jeg kommer aldri til å glemme de som jobber der. De har en stor plass i hjertet mitt. Der fikk ikke bare barna, men også foreldrene all den hjelpen de trengte. Men klær var det lite av. Det eneste de hadde å låne oss var en alt for stor body og lue. Dette er et prosjekt jeg vil være med på!

Ann Helen S

Bodil sa...

Hei, så flotte oppskrifter på prematurklær! Jeg har foreløpig et par ting liggende som skal til AHUS når haugen vokser seg litt større. Jeg strikker gjerne mer!

Tess sa...

Dette er et prosjekt jeg gjerne støtter!
Disse små fortjener all den starthjelpen de kan få.

Anonym sa...

Kjempesøte små plagg.
Jeg leste om Amandaprsojeketet i Aftenposten en tid tilbake. Etter det har jeg heklet og strikket en del for å gi til dette prosjektet.
Har tenkt å samle opp en god del før jeg sender alt avgårde. Veldig kjekt med slike bittesmå prosjekter hvor man kan få brukt opp små rester. :)

mf.i@hotmail.com

Anonym sa...

Hei!
Først vil jeg si at dette høres ut som et fint prosjekt. Tror mange foreldre i denne situasjonen vil føle seg noe mer støttet når de får noe hjemmelaget på sykehuset.

Jeg lager gjerne noe til dette. Lokalsykehuset er ikke lenger interessert i slike ting, så da kan jeg heller sende til Amandaprosjektet.


Kathrine, kanskje du kan hjelpe meg med dette?
Jeg synes det er vanskelig å velge garn fra nøstebarn, fordi jeg finner lite informasjon angående strikkefasthet på de ulike garntypene. Er det et sted hvor det er oppgitt strikkefasthet for de ulike garntypene?

i_sen3@yahoo.no

Karianne sa...

Veldig bra tiltak!

Jeg strikker mer enn gjerne:) Og oppskriftene du har lagt ut var veldig søte syne jeg:)

Kristin sa...

For et rørende prosjekt, jeg vil gjerne bidra! Har også engasjert min mor med tilhørende sanitetsforening for å strikke til små trøndere på St. Olav.

Diamondgirl sa...

Jeg blir veldig gjerne med!
Flott å kunne bidra med noe ;-)
Er sikkert en gruppe på facebook for rogaland også!

StrikkePia - Kristine sa...

Kathrine Gregeraen.

Godt mulig det.
Jeg har maasse Nøstebarn ull jeg kan strikke av, så ingen ting er bedre enn om de kan bruke det. ;-)

Dere har jo noen gratis oppskrifter på prematurklær fant jeg på nettet, ikke mange gr som går med der. Så da jeg strikke myye bare av smånøstene mine. ;-)

LIV sa...

Veldig bra!
Sjølsagt vil jeg bidra i prosjektet!

Strikker for tiden på et ullpledd som skal sendes til Nepal, til barn som ikke har det så bra. Synes slike prosjekt er viktig å støtte!!!

Kjersti Ø sa...

Klart jeg vil være med! Fantastisk flott at du tar dette opp i bloggen og skaper bevissthet.

Guro sa...

Dette er jeg også med på! Kjempebra at du skriver om det i bloggen:)

Elisabeth sa...

Amandaprosjektet er et veldig bra tiltak, som jeg har strikket/heklet til allerede - og som jeg kommer til å fortsette og strikke/hekle til =O)

Frøken M sa...

Jeg har strikket flere ting til amandaprosjektet, men da i superwash babyull. Som fersk ullfantast hadde en bunt med rent ullgarn øremerket amandaprosjektet vært veldig kjærkomment :)

Hilde sa...

Som heldig bestemamma til tre nydelige og friske barnebarn er det en glede å få være med å bidra til barn som trenger en ekstra hjelpende hånd. Med og uten garn fra Nøstebarn:-)

Anonym sa...

Æ e selvsagt med på å strikke til nyfødt intensiv avd. rundt om i landet!! Kjempebra at du skriv om det!! TrineEB

Silkesauen sa...

Fint og rørande tiltak! Men eg skulle gjerne fått avklart om det verkeleg er ytra ynske om superwash-garn for nyfødde/premature...? (som det står fleire gonger her i kommentarfeltet.)

Eg ville hatt så rein og ubehandla ull som muleg mot sårbar barnehud.
Superwash er kjemisk behandla og dermed også kaldare enn Nøstebarn-ull, ikkje sant?

Nysgjerrig helsing frå Frida

siripiri sa...

Soklart skal eg strikke til desse små fantastiske nurka.. Syns egentlig det er rart at ull ikkje er standard til alle nyfødde... Mormora mi har gitt meg strikka "posar" til mine, som kan knytast under armane.. Dette er lurt med tanke på jamn temperatur og bleiekskift så lenge dei er små og "slarkete".. Og heilt supert når det i tillegg er slangar og kanyler rundt om kring!! Lett som en plett ei lang rettstrikkstripe, med holrad i begge endane, sy saman og finn ei fin snor! Lykke til!

Tante Anja sa...

Så fint at du har lagt ut tips og oppskrifter som kan brukes til dette prosjektet. I august fødte min venninne premature tvillinger og de fikk da utdelt teppe og lue på intensivavd. Jeg vet ikke om dette er en avd av Amanda-prosjektet, men de sa i alle fall at de gjerne tok i mot flere tepper og luer som de kunne dele ut. Jeg har hatt dette i tankene og nå som jeg har avsluttet noen store prosjekter, så tenkte jeg å ta fatt på dette prosjektet.
God helg!

Matilde Buen Juveli sa...

Jeg er med!:)

Har lenge lett etter noen som organiserer slikt, da jeg dessverre ikke har anledning til å levere selv pga kronisk sykdom.

Har ei bekjent som jobber på nyfødtintensiven på Drammen sykehus, som kunne melde om at de er veldig interessert i alt av ullstrikk, men at de foretrekker (av hygieniske hensyn) ting som kan vaskes på 60 grader..??)

Ull er jo best til alle, spesielt småttisene, derfor lurer jeg på hva hun sikter til...ull som kan vaskes på 60 kan umulig være bra! Da må det isåfall ha blitt kjemisk behandlet til det ugjenkjennelige, om det i det hele tatt eksisterer?)

Tenkte å bruke silkeull eller alpakka muligens, da dette er de kvalitetene jeg synes er best med tanke på babyhuden...

Driver om dagen å designer prematur klær; det er smått og går fort å lage så jeg skjønner ikke hvorfor det er så dårlig utvalg på markedet!!

Jeg er uansett med på prosjektet, har flere plagg klare til levering allerede og gleder meg til å strikker flere i noen av Nøstebarns` herlige ullkvaliteter!!

Nelle sa...

Så flott med tips og oppskrifter!
Jeg strikker stadig vekk tepper til amanda-prosjektet og det kommer jeg til å fortsette med =)

Anonym sa...

Rørende å lese om så mange som vil strikke til syke små mennesker. Vi fikk vår lille datter 3 uker før tiden, formen var ikke helt topp, så hun måtte på nyfødtintensiv. Her fikk vi en del klær og et nydelig pledd fra Amanda prosjektet. Det hjalp oss masse, da hun var så liten (2kg). Hadde ingen ting som passet henne. I dag er lille jenta vår frisk og rask, takketvære NI, personsalet der og Amandaprosjektet ;)
Når barnet ditt er nyfødt og sykt er det godt å få all den hjelpen man kan!!
Tusen takk til alle dere som bidrar :)

Anne

Anonym sa...

hei :)
jeg har lyst å strikke den jakka til amandaprosjektet men får ikke opp oppskriftene som det er linke til. er det mulig å lage ny link med oppskriften?

margrete